De meeste ondernemers denken ieder jaar na over het verhogen van hun tarieven. Met de hoge inflatie stromen de berichten binnen over prijsverhogingen van toeleveranciers. Hier moet u als ondernemer iets mee om de winst van uw bedrijf op peil te houden. Waar moet u rekening mee houden wanneer u uw prijzen wilt verhogen?

De reactie van de klant

De ene ondernemer heeft meer last van de inflatie dan de andere. Als u in een energie-intensieve sector zit, zoals bijvoorbeeld een slager of een bakker, merkt u veel meer van de inflatie dan wanneer u in de dienstensector actief bent. Als een toeleverancier de prijs met 12% verhoogt, is het de vraag of u dat één op één door kunt zetten naar uw klanten. Want hoe landt zo’n verhoging? Leidt het niet tot een relatiebreuk? Dat is een hele lastige vraag.

De juiste prijsverhoging berekenen

De inflatie is dermate hoog geweest dat niets doen geen optie is. De meeste klanten verwachten ook wel een prijsverhoging. U zult moeten kijken in hoeverre uw marges onder druk komen te staan door de stijgende prijzen. Wellicht vindt u het onverantwoord om de verhoging in één keer door te zetten naar uw klanten. Dan kunt u ook per kwartaal of per half jaar kijken naar de marges en daar de aanpassing op doen. Het is niet duidelijk hoe de inflatie er het komende jaar uit gaat zien. Mocht die lager uitpakken, dan kunt u ook eerst de tarieven met bijvoorbeeld 5% verhogen en een jaar later nogmaals een verhoging van 5% doorvoeren.

Ook eerder gemaakte afspraken met klanten zijn belangrijk. Heeft u richting uw klanten duidelijk aangegeven waar u de jaarlijkse prijsindexatie op baseert? Heeft u vaste prijsafspraken gemaakt? En als er niks is afgesproken: hoe gaat u een prijsverhoging communiceren? Dat zijn vragen waar u over na zult moeten denken.

Differentiëren in prijsverhoging is ook een manier. Zo kunt u bepalen bij welke klant u wel en niet verhoogt. Met klanten die u in de laatste paar maanden heeft aangesloten, kunt u bijvoorbeeld nog even wachten met een indexatie.

Wat doet AGS?

AGS verhoogt haar prijzen met 6%. We varen hierin dus onze eigen koers, we gaan niet mee met de CPI inflatie van 10%. We blijven natuurlijk wel kijken naar onze kosten.

Kosten verminderen

Een andere manier om ervoor te zorgen dat uw marge niet te veel onder druk komt te staan, is kijken naar de kosten. Zo valt er misschien nog wat te besparen bij het inkopen van energie, of andere zaken. Wellicht kunt u door te automatiseren of door andere beslissingen uw kosten flink verlagen.

Eerlijk advies

Wij kunnen met u meedenken over kosten verminderen, prijsverhogingen en hoe u deze met uw klanten communiceert. Neem hiervoor gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord.