Veel ondernemingen worden op een bepaald moment verkocht. Bij het ene bedrijf pakt zo’n overname beter uit dan bij het andere bedrijf. Heeft u wel eens nagedacht over de verkoop van uw bedrijf? Let dan op de volgende punten.

Niet persoonsgebonden

Met name kleine ondernemingen worden in de regel gedragen door de ondernemer zelf. De vent maakt de tent/ de vrouw maakt het gebouw. In feite weerspiegelt de ondernemer de waarde van het bedrijf. Klanten hebben een persoonlijke relatie met de ondernemer, wat ervoor zorgt dat de goodwill die in een bedrijf zit, enorm persoonsgebonden is. Zodra u het bedrijf verkoopt aan een andere eigenaar, vloeit de goodwill van het bedrijf weg. Dit soort bedrijven is daarom ook niet heel interessant om over te nemen.

Abonnementen of contracten

Om onder andere voorgaande reden, is het verstandig om na te denken over een ander businessmodel waarbij u werkt met bijvoorbeeld abonnementen of contracten. Contracten als basis voor uw klanten, vertegenwoordigen vaak een grotere waarde dan alleen een klantenbestand. Vanzelfsprekend leent de ene dienst zich daar beter voor dan de andere.

Interne overname

U kunt uw bedrijf natuurlijk ‘in de etalage’  zetten en op zoek gaan naar een externe partij. Zeker wanneer ‘de vent de tent maakt’, is het wellicht praktischer om het dichterbij huis te zoeken. Wellicht is één van uw medewerkers of misschien zijn familieleden wel geïnteresseerd om de zaak over te nemen. Dit scheelt vaak heel wat ‘leuren’ en/of onderhandelingsgesprekken.

Tijdigheid

Een bedrijfsovername vindt niet plaats van de een op de andere dag. Het is belangrijk dat u, als u in de toekomst uw bedrijf wilt verkopen, daar al vroeg rekening mee houdt. Zo kunt u alvast in kaart brengen wat sterke punten van de onderneming zijn, en wat risico’s zijn. Als u uw bedrijf wilt laten overnemen door een medewerker, ga dan tijdig dat gesprek aan en neem hem of haar mee in een traject zodat u diegene klaar kunt stomen om het bedrijf over te nemen.

Het is ten alle tijden belangrijk om echt tijdig te beginnen met het proces in aanloop naar de verkoop. Wees daarbij ook eerlijk: is uw bedrijf wel verkoopbaar? Of is het beter om gedurende uw ondernemerschap genoeg te verdienen voor de toekomst? De meeste bedrijven houden op met bestaan op het moment dat de ondernemer ermee stopt.

Verkoop

In het geval van verkoop aan derden, is het verstandig om te overwegen om een bedrijvenmakelaar of adviseur in te schakelen. Vaak zijn er binnen bepaalde branches bureaus actief die hier ondersteuning bij bieden, zoals binnen de horeca of retail. Bedrijvenmakelaars maken een prospectus van uw onderneming en kijken of er binnen de branche interesse is in het bedrijf. Ze begeleiden u met de overname, met stappen die gezet moeten worden en overeenkomsten die gesloten moeten worden. De bureaus vragen vaak wel een fee, maar middels de verkoopprijs betaalt zich dat meestal wel weer terug.

Meer weten?

Wilt u weten of uw onderneming verkoopbaar is en hoe u deze verkoopklaar maakt? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.